Jak dlouho uchovávat firemní a podnikatelské písemnosti

Nejkratší dobou je pět let, po konci účetního období a to u neplátce DPH. Myslí se tím všechny doklady, inventury, soupisy a…

Nejkratší dobou je pět let, po konci účetního období a to u neplátce DPH. Myslí se tím všechny doklady, inventury, soupisy a odpisy majetku. (tuto lhůtu a i další lhůty nám však může prodloužit delší záruční doba, reklamační řízení či nezaplacená pohledávka či závazek, probíhající daňová kontrola a uplatnění ztráty vztahující se k dokladu za dané období)

Doba 6 let uchování dokladů platí pro potřeby OSSZ a to pro obchodní společnosti a družstva, je třeba mít soupis a seznam společníků, statutárů atd ., kdy a v kterém měsíci za ně nezaplatila společnost pojistné na sociální zabezpečení.

Další limitní dobou je 10 let, ta se vztahuje na plátce DPH a tím pádem na jeho veškeré doklady popsané   v 5ti leté lhůtě. Dále se 10 let uchovává účetní závěrka a výroční zpráva a údaje pro výpočet odvodů pro OSSZ. Desetiletou lhůtu nám tedy z různých důvodů určují tři zákony „Zákon č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty“, „Zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví“ a „Zákon č. 589/1992 Sb., o pojistném na soc. zabezp. a příspěvku na státní politiku zam., ve znění pozdějších předpisů.

A pak i při zániku společnosti (zapsané v obchodním rejstříku) je tu skartace a archivace, kterou nám upravuje „Zákon č. 499/2004 Sb., o archivnictví a spisové službě“.  Datem zániku se myslí výmaz z obchodního rejstříku. Proces archivace není jednoduchý a lze požádat o radu nějakou pobočku státního archivu.


Tématické články

Více tématických článků »